Άρθρα

Χρωματιστά πιάτα, χαμογελαστά παιδιά! 7 ιδέες για τη ΔΙΑΤΡΟΦΗ ΜΑΣ

Χρωματιστά πιάτα, χαμογελαστά παιδιά! 7 ιδέες για τη ΔΙΑΤΡΟΦΗ ΜΑΣ
Δανάη Παπαδάκη

νηπιαγωγός

Το παρόν υλικό προσεγγίζει τη διατροφή μέσα από παιχνίδι, κίνηση και αισθήσεις, ώστε τα παιδιά να μιλούν για χρώματα, μυρωδιές, υφές και «σήματα του σώματος» με απλές εμπειρίες τάξης. Οι δραστηριότητες καλλιεργούν ποικιλία στο «πιάτο», κατανόηση μέτρου (όσο χρειάζομαι), ενσυνείδητη δοκιμή (δοκιμάζω–περιγράφω) και ξεκάθαρες έννοιες «συχνά» vs «πού-και-πού»—χωρίς να χρειάζεται εκτυπώσιμο υλικό. Δίνουν έμφαση στη συνεργασία, στον πλούτο λεξιλογίου (γλυκό, τραγανό, ζουμερό), και στη χαρά της ανακάλυψης. Είναι κατάλληλες για παιδικό σταθμό, προνήπιο και νήπιο, με γρήγορες προσαρμογές.

Θυμόμαστε πάντα βασικούς κανόνες ασφάλειας & αλλεργιών όταν χρησιμοποιούμε πραγματικά τρόφιμα. Οι προτάσεις που ακολουθούν «δένουν» μεταξύ τους: χτίζουν χρώματα, ρήματα κουζίνας, μυρωδιές, μέτρο, γευσιγνωσία και απλές αποφάσεις υγείας με σήματα, όπως αποτυπώνονται στις δραστηριότητες του αρχείου.

 

🥕 Δραστηριότητα 1: «Μαγαζάκι Χρωμάτων» (χτίζω πιάτα-ουράνια τόξα… χωρίς τρόφιμα)

Στόχοι:

  • Αναγνώριση χρωμάτων/ποικιλίας στο «πιάτο».
  • Ταξινόμηση–συνδυασμός, λεξιλόγιο τροφών.

Υλικά:

  • Πολύχρωμα αντικείμενα τάξης (καπάκια, τουβλάκια, χαρτάκια, υφάσματα).
  • 3–4 μπολ/στεφάνια στο πάτωμα.

Οδηγίες:

  • Ανοίγουμε «μαγαζάκι»: κάθε παιδί «ψωνίζει» 3 χρώματα για ένα «πιάτο».
  • Στόχος: κανένα χρώμα διπλό στο ίδιο πιάτο.
  • Κλείσιμο: Τα παιδιά παρουσιάζουν το «πιάτο» τους και λένε 1 τροφή ανά χρώμα (π.χ. κόκκινο=μήλο).

🥣 Δραστηριότητα 2: «μαγειρεύω με ρήματα & κινήσεις»

Στόχοι:

  • Ακολουθία βημάτων (πρώτα–μετά), χρησιμοποιούμε ρήματα κουζίνας.
  • Συνεργασία/ρυθμός ομάδας.

Υλικά:

  • Τίποτα (προαιρετικά τύμπανο για σήματα).

Οδηγίες:

  • Σχηματίζουμε έναν «κύκλο-κουζίνα».
  • Λέμε ρήματα και δείχνουμε την κίνηση: πλένω–κόβω–ανακατεύω–σερβίρω.
  • Τα παιδιά γίνονται «υλικά» (πατάτα, ντομάτα κ.λπ.) και μπαίνουν στη σειρά όταν ακούν το ρήμα τους.
  • Στο τέλος, «σερβίρουμε»: όλα τα παιδιά κάνουν μια κίνηση προσφοράς στον διπλανό τους. «Πλύναμε, κόψαμε, ανακατέψαμε… και τώρα σερβίρουμε: Τα παιδιά τεντώνω τα χέρια μπροστά και λένε  “Ορίστε!” στον διπλανό τους.

 

  • 🫙 Δραστηριότητα 3: «Μυστικός Κήπος Μυρωδιών» (μόνο με τη μύτη!)

Στόχοι:

  • Αισθητηριακή διερεύνηση (όσφρηση), περιγραφές.
  • Σύνδεση μυρωδιάς–τροφής/εμπειρίας.

Υλικά:

  • 4–6 βαζάκια/κουτάκια με ασφαλή αρώματα: κανέλα, βανίλια, φλούδα λεμονιού, δυόσμος, κακάο, γαρύφαλλο.
  • Βαμβάκι/χαρτοπετσέτες για μέσα στα βαζάκια.

Οδηγίες:

  • «Μυρίζω–μαντεύω»: ανοίγεις ένα-ένα, τα παιδιά περιγράφουν με 2 λέξεις («γλυκό–ζεστό», «δροσερό–έντονο»).
  • Σύνδεση: «Σε ποιο φαγητό θα ταίριαζε;».
    (Μόνο μύρισμα—όχι γεύση.)

🫶 Δραστηριότητα 4: «Χούφτα, Παλάμη, Ποτηράκι» (παίζω με το μέτρο, όχι με τη ζυγαριά)

  • Στόχοι:
    • Να κατανοούν το «όσο χρειάζομαι» vs «πάρα πολύ/πολύ λίγο».
    • Λεπτή κινητικότητα, εκτίμηση ποσοτήτων με σώμα-ως-μέτρο.
  • Υλικά:
    • Πομ-πομ / φασόλια / καπάκια (ως «όσπρια»), 1 μικρό ποτηράκι.
    • Οι χούφτες και η παλάμη των παιδιών.
  • Οδηγίες (λίγο πιο αναλυτικά):
    Δείχνω τα “μέτρα”: «ΧΟΥΦΤΑ» (κλείνω τα δάχτυλα), «ΠΑΛΑΜΗ» (ένα αντικείμενο όσο χωράει στην παλάμη), «ΠΟΤΗΡΑΚΙ» (ως μέτρο ποτού).
    Γύρος 1 – Ποτηράκι: γεμίζουμε το ποτηράκι με «όσπρια» (πομ-πομ) ως γραμμή αναφοράς.
    Γύρος 2 – Χούφτα: κάθε παιδί παίρνει μία χούφτα «όσπρια» και δοκιμάζει να τη ρίξει στο ποτηράκι:
    – Αν χυθούν έξω → «πάρα πολύ»·
    – Αν λείπει πολύ → «πολύ λίγο»·
    – Αν γεμίζει κοντά στη γραμμή → «αρκετό».
    Επαναλαμβάνουν 1–2 φορές για καλύτερη εκτίμηση.
    Γύρος 3 – Παλάμη: δίνεις ένα λίγο μεγαλύτερο αντικείμενο (π.χ. μεγάλο πομ-πομ/κουμπί) και ρωτάς: «Χωρά ένα στην παλάμη μου; δύο;» → επιλέγουν το 1 ως «αρκετό για τώρα».
    Μίνι-συζήτηση (1′): «Πότε αρκεί λίγο; (π.χ. ξηροί καρποί) Πότε θέλω αρκετό; (π.χ. νερό

💧 Δραστηριότητα 5: «DJ Πεινάω–Διψάω» (ακούμε το σώμα)

Στόχοι:

  • Αναγνώριση σημάτων σώματος (πεινάω, διψάω, είμαι χορτάτος/η)).
  • Αυτορρύθμιση & επιλογές.

Υλικά:

  • Δύο «σήματα»: τυμπανάκι = πείνα, κουδουνάκι = δίψα (ή παλαμάκι/σφυριχτά).

Οδηγίες:

  • Όταν ακούγεται τυμπανάκι: τα παιδιά αγγίζουν απαλά κοιλίτσα και λένε 1 επιλογή φαγητού.
  • Όταν ακούγεται κουδουνάκι: κάνουν κίνηση «πίνω νερό» και λένε «νερό/διάλειμμα».
  • Τρίτο σήμα «παύση»: χέρι στην καρδιά—νιώθω αν χόρτασα.

🍎 Δραστηριότητα 6: «Μικρό Μανάβικο Γευσιγνωσίας» (ουράνιο τόξο γεύσεων)

Στόχοι:

  • Να δοκιμάζουν νέα τρόφιμα με ασφάλεια.
  • Να περιγράφουν γεύση/υφή (γλυκό, ξινό, τραγανό, ζουμερό).

Υλικά:

  • Πλυμένα φρούτα/λαχανικά σε μικρούς κύβους: μπανάνα, ντοματίνια, αγγούρι, καρότο, πιπεριά.
  • Μικρά πιατάκια/κυπελάκια, λαβίδα ή κουταλάκι (μόνο ο/η ενήλικας σερβίρει).

Οδηγίες:

  • Στήνουμε ένα «μανάβικο» με 4–6 χρώματα.
  • Κάθε παιδί διαλέγει 3 χρώματα και δοκιμάζει 1 κομμάτι από το καθένα.
  • Λέει δύο λέξεις για κάθε μπουκιά (π.χ. «γλυκό–ζουμερό»).
  • Μικρό κλείσιμο: «Ποιο χρώμα σου άρεσε σήμερα και γιατί;»

🥦 Δραστηριότητα: «Φίλοι του Σώματος & Φίλοι της Απόλαυσης» (υγιεινά vs πού-και-πού)

Στόχοι:
• Να ξεχωρίζουν τροφές τις οποίες καλό θα είναι να τρώμε συχνά και τροφές που πρέπει να τρώμε πού-και-πού.
• Να συνδέουν τροφές με το πώς νιώθει το σώμα.

Υλικά:
• Κανένα.

Οδηγίες (σαφείς, βήμα-βήμα):

  1. Μαθαίνουμε τα σήματα (30″):
    Συχνά: κάνουμε 👍 αντίχειρας ψηλά.
    Πού-και-πού: κάνουμε 🤏 «λίγο» (δείκτης + αντίχειρας κοντά).
    Δοκιμάστε όλοι μαζί 2–3 φορές.
  2. Λέω τροφές μία-μία (2–3′):
    Π.χ. «μήλο», «νερό», «γιαούρτι», «καρότο», «πατατάκια», «καραμέλα», «αναψυκτικό».
  3. Δείχνουν σήμα + λέξη-λόγο (3′):
    Κάθε φορά τα παιδιά:
    – δείχνουν το σήμα που ταιριάζει και
    – λένε μία λεξούλα γιατί (π.χ. «ενέργεια», «βιταμίνες», «ζάχαρη», «αλάτι»).
    Για μικρότερα παιδιά, δώσε εσύ 2 επιλογές: «ενέργεια ή ζάχαρη;».
  4. Κλείσιμο (1′): «Πιάτο ημέρας»:
    Η ομάδα προτείνει προφορικά 3 “συχνά” + 1 “πού-και-πού” (μόνο για γιορτή).

 

yes Κατέβασε & άκουσε ένα πρωτότυπο & πολύ όμορφο τραγούδι: «Η αγγουροντομάτα» από το ΝΕΟ βιβλίο των εκδόσεων Δίπτυχο «Και Ταμ τιριρί…τι ωραία η ζωή!» 40 κεφάτα τραγούδια για μικρά παιδιά. Δες το βιβλίο και αναζήτησε και άλλα υπέροχα τραγούδια εδώ: https://www.diptyxo.gr/product-display/17552/kai-tam-tiriri-ti-oraia-i-zoi-40-kefata-tragoydia-gia-mikra-paidia

 

 

Διάλεξε τη συνδρομή σου!

  • ΜΗΝΙΑΙΑ ΣΥΝΔΡΟΜΗ
  • 8,00€
  • το μήνα
  • Τιμολόγηση μηνιαία
  • ΕΤΗΣΙΑ ΣΥΝΔΡΟΜΗ
    από 96,00€
  • 32,90€
  • το έτος
  • Τιμολόγηση εφάπαξ
  • ΕΤΗΣΙΑ ΣΥΝΔΡΟΜΗ ΓΙΑ ΣΧΟΛΕΙΑ
    από 150,00€
  • 50,00€
  • το έτος
  • Τιμολόγηση εφάπαξ
  • ΕΤΗΣΙΑ ΣΥΝΔΡΟΜΗ ΓΙΑ ΦΟΙΤΗΤΕΣ
  • 19,90€
  • το έτος
  • Τιμολόγηση εφάπαξ

ΆΡΘΡΑ

Όταν το σχολείο γίνεται ένα νέο σπίτι

Στις 18 Δεκεμβρίου, Παγκόσμια Ημέρα Μεταναστών , στεκόμαστε με τα παιδιά στη σκέψη ότι κάποιοι...

Όταν η αγάπη γεμίζει την τάξη μας!

Με αφορμή την Παγκόσμια Ημέρα Αγάπης στις 14 Δεκεμβρίου , αφήνουμε την τρυφερότητα, την αποδοχή και...

Newsletter

Εγγραφείτε τώρα στο newsletter μας και να μάθετε για τα τελευταία νέα και τις ειδικές προσφορές.