Άρθρα

To περιβάλλον γιορτάζει

Σχέδιο Εργασίας

Οι στόχοι που επιδιώκονται να αναπτυχθούν καθώς και οι δραστηριότητες έχουν αναφορά σε όλα τα γνωστικά αντικείμενα του Αναλυτικού Προγράμματος για το νηπιαγωγείο. Αναλυτικότερα:

ΠΑΙΔΙ ΚΑΙ ΓΛΩΣΣΑ, ΠΡΟΦΟΡΙΚΗ ΕΠΙΚΟΙΝΩΝΙΑ(ΟΜΙΛΙΑ- ΑΚΡΟΑΣΗ), ΑΝΑΓΝΩΣΗ,ΓΡΑΦΗ ΚΑΙ ΓΡΑΠΤΗ ΕΚΦΡΑΣΗ,ΠΑΙΔΙ ΚΑΙ ΜΑΘΗΜΑΤΙΚA,ΠΑΙΔΙ ΚΑΙ ΠΕΡΙΒΑΛΛΟΝ,ΑΝΘΡΩΠΟΓΕΝΕΣ ΠΕΡΙΒΑΛΛΟΝ ΚΑΙ ΑΛΛΗΛΕΠΙΔΡΑΣΗ, ΦΥΣΙΚΟ ΠΕΡΙΒΑΛΛΟΝ ΚΑΙ ΑΛΛΗΛΕΠΙΔΡΑΣΗ, ΠΑΙΔΙ ΔΗΜΙΟΥΡΓΙΑ ΚΑΙ ΕΚΦΡΑΣΗ- ΕΙΚΑΣΤΙΚΑ- ΔΡΑΜΑΤΙΚΗ ΤΕΧΝΗ, ΦΥΣΙΚΗ ΑΓΩΓΗ, ΜΟΥΣΙΚΗ ΠΑΙΔΙ ΚΑΙ ΠΛΗΡΟΦΟΡΙΚΗ

Μαθαίνουμε στα παιδιά πώς να προστατεύουμε το περιβάλλον, να χρησιμοποιούμε λιγότερο το αυτοκίνητο, να ανακυκλώνουμε, να μην πετάμε σκουπίδια. Το περιβάλλον είναι σημαντικό για τον άνθρωπο, τα ζώα, τα φυτά. Τα δέντρα μάς δίνουν οξυγόνο, το ίδιο και οι Ωκεανοί. Τα φύλλα των δέντρων απορροφούν τη ρύπανση του αέρα. Έχουμε κλιματική ισορροπία όταν προσέχουμε τα δάση που αποθηκεύουν το διοξείδιο του άνθρακα και ελευθερώνουν το οξυγόνο.

Τα δέντρα προσφέρουν τη σκιά τους και δροσιά. Όταν καταστρέφονται ανεβαίνει η θερμοκρασία του περιβάλλοντος. Μας προστατεύουν και από τις φυσικές καταστροφές, τις καταιγίδες και τα ακραία καιρικά φαινόμενα. Το φυσικό περιβάλλον περιλαμβάνει όλους τους ζωντανούς οργανισμούς που βρίσκονται στη Γη.

Θα αναπτύξουμε τέσσερα υποθέματα.

Γενικός Σκοπός:

Τα παιδιά να μάθουν την έννοια του περιβάλλοντος και να αναπτύξουν ευαισθησία γι' αυτό.

1. Περιβάλλον

Στόχοι:

1.Τα παιδιά να αναγνωρίζουν τα στοιχεία που συνθέτουν το περιβάλλον, έδαφος, αέρας, νερό, ζωικοί οργανισµοί.

2. Να γνωρίσουν τα είδη υπό εξαφάνιση, όπως τη χελώνα Καρέτα- Καρέτα, τη μεσογειακή φώκια Μονάχους-Μονάχους, την καφέ αρκούδα, που προστατεύονται από τη Διεθνή Ένωση για τη Διατήρηση της Φύσης.

Δραστηριότητες

Δείχνουμε στα παιδιά εικόνες από το περιβάλλον και τα προτρέπουμε να τις περιγράψουν, να εκφράσουν τα συναισθήματά τους και να ζωγραφίσουν μια δική τους εικόνα χρησιμοποιώντας στοιχεία από αυτές που παρατηρούν.

1. Τα παιδιά βλέπουν το video στο YouTube «Η χελώνα Καρέτα Καρέτα και το παλιό Φολκσβάγκεν» 2

2. Παίζουν το παιχνίδι για τη φώκια Μονάχους- Μονάχους:

http://www.monachoulis.gr/LH2Uploads/ItemsContent/21/draw.swf

3. Δίνουμε φύλλα εργασίας για να αντιστοιχίσουν το κάθε ζώο με την οργάνωση που το προστατεύει .

2. Ρύπανση- Απορρίµματα:

Όταν επεμβαίνουμε στο περιβάλλον προκαλούμε ανισορροπία στη φύση και κινδυνεύουν οι άνθρωποι, τα ζώα, τα φυτά.

Στόχοι:

1. Να κατανοήσουν τα παιδιά ότι κάθε οργανισµός έχει ανάγκη από περιβάλλον καθαρό για να ζήσει.

2. Να κατανοήσουν τους τρόπους µείωσης της ρύπανσης, για την προστασία της γης από την καταστροφή.

Δραστηριότητες

Διαβάζουμε στα παιδιά ένα ποίημα σχετικό με το θέμα.

Σαν περάσουνε τα χρόνια, απ’ τη ζέστη την πολλή, θα ’χουν λιώσει όλα τα χιόνια πάνω στην Ανταρκτική.

Δε θα υπάρχει πια νερό, δε θα υπάρχει πια ζωή. Καίγονται τα δάση όλα και δε θα ’χουμε οξυγόνο.

Χάνεται η όμορφη φύση γυμνοί τόποι υπάρχουν μόνο. Δεν πετάνε μες στους κάδους πια οι άνθρωποι σκουπίδια.

Τα πετάνε εδώ και εκεί κι έχουν γίνει σαν του πάρκου τα χρωματιστά στολίδια.

Και η θάλασσα η γαλάζια πια δεν είναι καθαρή. Όλα τα σκουπίδια μέσα καταλήγουνε σ’ αυτή.

Το πετρέλαιο που αφήνουν τα καράβια στα ταξίδια δηλητήριο γεμίζουν, φύκια, ψάρια, μύδια, στρείδια.

Ο ανθρώπινος νους, είναι για όλα η αιτία. Κι αν αυτός αλλάξει στάση θα ’ναι σωτηρία.

Όλοι θέλουμε να υπάρχει μια ποιοτική ζωή. Μα να προσπαθούμε όλοι και εγώ, μα και εσύ.

Γι’ αυτό όλων μας θα είναι το κοινό μας μυστικό:

Ποιότητα για τη ζωή, περιβάλλον καθαρό.3

Το αναλύουμε, συζητάμε με τα παιδιά για το πρόβλημα της ρύπανσης και των απορριμμάτων, τις επιπτώσεις στο περιβάλλον, αλλά και τρόπους για τη σωστή διαχείριση, όπως είναι η ανακύκλωση. Στη συνέχεια, τα προτρέπουμε να ζωγραφίσουν μια εικόνα για κάθε στίχο. Τις ζωγραφιές του κάθε παιδιού τις κάνουμε άλμπουμ, τις φωτογραφίζουμε και τις αναρτούμε στο ταμπλό της τάξης. Στη συνέχεια, προτρέπουμε τα παιδιά να ζωγραφίσουν αντίθετη εικόνα από αυτό που εννοεί ο κάθε στίχος. Τις ζωγραφιές του κάθε παιδιού πάλι τις κάνουμε ένα δεύτερο άλμπουμ, φωτογραφίζουμε πάλι τις εικόνες και τις αναρτούμε παράλληλα με τις άλλες, στο ταμπλό.

3. Το νερό

Στόχος: Να κατανοήσουν τα παιδιά τη σημασία και τη σπουδαιότητα του νερού στη ζωή μας και να περιγράφουν τρόπους εξοικονόµησής του.

Δραστηριότητες

1. Παρακολουθούμε στο You tube το video με το ποίημα «από πού είσαι ποταμάκι» και βλέπουμε και σε animation τον κύκλο του νερού.4

2. Κάνουμε δραματοποίηση το ποίημα.

3. Στη συνέχεια, κάνουμε το πείραμα για την εξάτμιση του νερού, δείχνουμε εικόνες με τον κύκλο του νερού και προτρέπουμε τα παιδιά να ζωγραφίσουν αυτό που τους άρεσε.

4. Ομαδοποιούν τα παιδιά τις εικόνες που δείχνουν εξοικονόμηση νερού.

4. Κλιματική αλλαγη

Στόχοι:

1.Να κατανοήσουν τα παιδιά ότι όλοι είμαστε υπεύθυνοι για την προστασία του περιβάλλοντος.

2.Να μάθουν για την κλιματική αλλαγή καθώς και τρόπους να φροντίζουμε το περιβάλλον.

Δραστηριότητες

1. Χωρίζουμε τα παιδιά σε τρεις ομάδες και η καθεμιά διαλέγει με ποιο από τα στοιχεία του περιβάλλοντος θέλει να ασχοληθεί (θάλασσα, δάσος, ρύπανση στην πόλη). Συλλέγει σχετικό υλικό φωτογραφικό στο σπίτι και το φέρνει στο νηπιαγωγείο. Το υλικό αυτό το χρησιμοποιούν για να κάνουν κολλάζ.

2. Ζωγραφίζουν στο καβαλέτο εικόνες σχετικές με το θέμα που επέλεξαν. Κάθε ομάδα επιλέγει να παρουσιάσει το θέμα της με το δικό της τρόπο. (κουκλοθέατρο, δραματοποίηση, παντομίμα κ.λπ.). Σε τρία πλαίσια αναρτούμε τις εργασίες των παιδιών ανάλογα με το θέμα και δίνουμε και σχετικούς τίτλους. Για παράδειγμα: 1. «Η γαλάζια θάλασσα», «Τα δώρα του δάσους», «Η όμορφη πόλη μας».

3. Σε χαρτί του μέτρου ή καραβόπανο γράφουμε τα 10 «ΔΕΝ» για την προστασία του πλανήτη µας, τα ζωγραφίζουμε αντίστοιχα και κάνουμε ένα μεγάλο πανό.

4. Κάθε ομάδα αναλαμβάνει κάποιες δράσεις, όπως για παράδειγμα:

-Πάνε στις άλλες τάξεις και προτείνουν στα άλλα παιδιά να κάνουν ανακύκλωση τα πράγματα που έχουν σπίτι τους και δεν τα χρειάζονται.

-Σβήνουν τα φώτα εφόσον έχει φυσικό φως η τάξη για οικονομία στην ενέργεια.

-Προτείνουν στα άλλα παιδιά να φυτέψουν λουλούδια, σπόρους και βολβούς σε γλάστρες στην αυλή του σχολείου και να κάνουν λαχανόκηπο σε τελάρα.

-Ακόμη προτείνουν να κάνει φυτολόγιο η κάθε τάξη χωριστά και ο ένας να δίνει φυτά και στους άλλους.

-Δείχνουν τα σύμβολα των οργανώσεων για την προστασία του περιβάλλοντος.

- Βλέπουμε στο google earth την περιοχή μας και προσπαθούμε να αναγνωρίσουμε τα βουνά, τα δάση, τη θάλασσα, τα ποτάμια και τα χωριά μας.

Αξιολόγηση

Πιστεύουμε ότι το συγκεκριμένο σχέδιο εργασίας θα αρέσει στα παιδιά, θα δοθεί η ευκαιρία να διαβάσουμε πολλά βιβλία για το περιβάλλον και την προστασία του, όπως, Οι τρεις δροσοσταλίδες, της Τζέμης Τασάκου, Ο κότσυφας απαιτεί το δάσος να σωθεί, του Β. Ηλιόπουλου, Η μεσόγειος είμαι εγώ και δεν είμαι πια εδώ, του Β. Ηλιόπουλου, Η Μοναχική Φώκια και το παλτό της κυρίας Προέδρου, της Τζέμης Τασάκου, Το βρωμοχώρι, της Σοφίας Ζαραμπούκα κ.ά. Επίσης, πιστεύουμε ότι τα παιδιά θα αγαπήσουν τη λογοτεχνία, θα ευαισθητοποιηθούν όσον αφορά στο περιβάλλον και τα προβλήματά του, θα συμμετέχουν σε δράσεις.

Βιβλιογραφία

1. ΔΕΠΠΣ-ΑΠΣ (2003) Διαθεματικό ενιαίο πλαίσιο προγραμμάτων σπουδών και αναλυτικά προγράμματα σπουδών υποχρεωτικής εκπαίδευσης. Αθήνα: ΥΠΕΠΘ-ΠΙ, ΦΕΚ 304Β/13-03-2003. Διαθέσιμο από http://www.pi-schools.gr/programs/depps/

2 .Εισαγωγή στο φυσικό και ανθρωπογενές περιβάλλον : παράλληλα κείμενα. -- Πάτρα : ΕΑΠ, 2002

3. Νικολούδη Φυλλιώ (Σύγχρονο Νηπιαγωγείο, τεύχος Μάιος-Ιούνιος 2012)

4. Σκούρτος, Μιχάλης Σ. Η περιβαλλοντική πολιτική στην Ελλάδα : ανάλυση του περιβαλλοντικού προβλήματος από την σκοπιά των κοινωνικών επιστημών / Μ.Σ. Σκούρτος ; Κ.Μ. Σοφούλης. -- Αθήνα : Γιώργος Δαρδανός, 1998

5. Τερζής, Ευάγγελος Διαχείριση απορριμμάτων / Δρ. Ευάγγελος Τερζής. -- Αθήνα : WWF Ελλάς, 2009.

6. Φλογαΐτη, Ευγενία Οικολογία / Ευγενία Φλογαΐτη. Αθήνα : Ελληνικές Παν/κές Εκδ., 1988. 128 σ.

Περιοδικά

1. ΓΕΟ Μάρτιος 2009 , Φεβρουάριος 2011

2. Ερευνητές Νο 8 , Νο 48 Sites που επισκεφθήκαμε

Δικτυογραφία

1. http://www.kindykids.gr/images/stories/zwa/zwa-

2.http://www.monachoulis.gr/LH2Uploads/ItemsContent/21/draw.swf

3. http://iliastoutsoglidis.blogspot.gr/2012/11/blog-post_18.html 1

4. https://www.youtube.com/watch?v=2or4f70BCKo1

5. http://www.vita.gr/go-green/news/article/31900/pagkosmia-hmera-periballontos-20141/

6. https://www.google.gr/search?q=%CF%81%CF%85%CF%80%CE%B1%CE%BD%CF%83%CE%B7+%CF%80%CE%B5%CF%81%CE%B9%CE%B2%CE%B1%CE%BB%CE%BB%CE%BF%CE%BD%CF%84%CE%BF%CF%82&espv=2&biw=1256&bih=616&source=lnms&tbm=isch&sa=X&ved=0ahUKEwimpJTRre7LAhWBVhoKHRuoCDUQ_AUIBigB#imgrc=pyDjfIev1ngUiM%3A

7.htpp: // oceans.greenpeace.org/gr/

8.www.wwf.gr

9. www.greenpeace.org

Φωτεινή Χ. Αζναουρίδου

 

ΆΡΘΡΑ

Παιχνίδια δημιουργικότητας

Παιχνίδια Για να κατανοήσουμε με ένα διαφορετικό τρόπο τη δημιουργικότητα αρκεί να αναλογιστούμε: «...

Οι θησαυροί της φύσης στη γειτονιά

Γράφει η Ελένη Σβορώνου, φιλόλογος, υπεύθυνη Περιβαλλοντικής Εκπαίδευσης στο WWF Ελλάς. Κάθε...