Άρθρα

Πάνω - κάτω, μέσα - έξω! Μαθαίνω τις βασικές δεξιότητες μέσα από μια ιστορία!

Πάνω - κάτω, μέσα - έξω! Μαθαίνω τις βασικές δεξιότητες μέσα από μια ιστορία!
Μαριάννα Αβερκίου

Παιδαγωγός Med, Εκπαίδευση Παιδιών με Ειδικές Ανάγκες Διδάκτωρ Πανεπιστημίου Αθηνών, Φιλόλογος

Μία ιστορία και προτεινόμενες δραστηριότητες

για τη διδασκαλία εννοιών του χώρου

σε μικρά παιδάκια

 

 

Η παιδαγωγός διαβάζει στα παιδιά την ακόλουθη ιστορία:

 

Η μαμά γάτα και τα 3 μικρά γατάκια

Σε ένα σπίτι, σε μια αυλή, ένα βράδυ που κοιμόντουσαν όλοι,

μια γάτα μαμά περπατούσε σιγά, αργά.

Μη τη δει κανείς και ξυπνήσει η γειτονιά.

 

Είχε γεννήσει 3 μικρά γατάκια

και έψαχνε μέρος για να βρει

για να τα προφυλάξει από το κρύο, τον ήλιο ή τη βροχή.

 

Ένα – ένα τα γατάκια μεταφέρει σε μια αποθηκούλα μέσα στην αυλή.

Και ύστερα κουρασμένη τα μάτια κλείνει για να κοιμηθεί.

 

Και όταν βγήκε ο ήλιος ο πρωινός

Τα 3 μικρά γατάκια ξύπνησαν και έγινε χαμός.

 

Το μικρό το γκρι μέσα στις γλάστρες, μέσα στα κουτιά, μέσα στο σπίτι έμπαινε κρυφά.

Η γάτα η μαμά νιαούριζε σαν να έλεγε: βγες έξω από τις γλάστρες, έξω από τα κουτιά, έξω από το σπίτι, μη σε διώξει η γιαγιά.

Τι μικρό το καστανό πάνω ανέβαινε παντού. Πάνω στο δέντρο, πάνω στο σκαλί, πάνω στο ποδήλατο του μικρού εγγονού.

Από  όπου πάνω ανέβαινε, δεν μπορούσε να κατέβει

και στη μαμά νιαούριζε ένα πόδι να προσφέρει.

Το τρίτο το μικρό γατί τη μεγάλη του μαμά ακολουθούσε

και από κοντά της έφευγε μόνο όταν ζουζούνι πέταγε, έτρεχε και το κυνηγούσε.

Μέσα – έξω πάνω-κάτω και μετά από πολύ τρεχαλητό τα μικρά γατάκια κουράζονταν, πεινούσαν,

τη μαμά τους έβρισκαν, στην αγκαλιά της ξάπλωναν και τις περιπέτειες που έζησαν γρήγορα ξεχνούσαν.

 

Με αφορμή την παραπάνω ιστορία η παιδαγωγός διδάσκει ή θυμίζει ξανά στα παιδιά τις έννοιες: πάνω- κάτω και μέσα- έξω.

Κάνει στα παιδιά τις ακόλουθες ερωτήσεις:

  • Πόσα γατάκια είχε η μαμά γάτα;
  • Γιατί τα πήγε το βράδυ στην αποθήκη της αυλής;
  • Από τι ήθελε να τα προστατέψει και τα πήγε στην αποθήκη;
  •  Τι συνέβη όταν ήρθε το πρωί;
  • Ποιος έμενε στο σπίτι;
  • Τι έκανε το γκρι γατάκι;
  • Τι έκανε το καστανό γατάκι;
  • Τι έκανε το τρίτο γατάκι; Ποιο νομίζετε ότι ήταν το χρώμα του;
  • Μόλις τα γατάκια κουράζονταν που πήγαιναν;
  • Εσείς τι κάνετε όταν κουράζεστε;

 

  • Θεατρικά παιχνίδια

Τα παιδιά φαντάζονται ότι είναι μικρά γατάκια που επισκέφτηκαν την τάξη. Η μαμά γάτα (η παιδαγωγός) τα οδηγεί με τον ήχο μουσικής. Πηγαίνουν κάτω από το τραπέζι, πάνω στην καρέκλα, μέσα στη σκηνή (ή στο σεντόνι που έχει τοποθετηθεί σε ένα σημείο) ή έξω από αυτό.

Εναλλακτικά κάνουν θεατρική – συμβολική αναπαράσταση της ιστορίας την ώρα που η παιδαγωγός τη διηγείται ξανά. Για παράδειγμα, φαντάζονται ότι ανεβαίνουν σε ένα δέντρο, ότι στριμώχνονται σε μία γλάστρα, ότι κυνηγούν μία πεταλούδα, ότι ξεκουράζονται και απολαμβάνουν τον ήλιο.

  • Αν ήμουν γάτα….

Τα παιδιά κάθονται σε κύκλο και παρατηρούν την τάξη τους. Ένα – ένα συμπληρώνει την πρόταση της παιδαγωγού που ξεκινά: Αν ήμουν γάτα……. και αναφέρουν ένα σημείο της τάξης που θα ανέβαιναν πάνω, θα πήγαιναν από κάτω, θα έμπαιναν μέσα ή θα έβγαιναν έξω. Λόγου χάρη, λένε: Αν ήμουν γάτα, θα έμπαινα μέσα στο συρτάρι.

 

  • Φύλλο εργασίας

Με τη βοήθεια της παιδαγωγού τα παιδιά κόβουν περιμετρικά τις τρεις εικόνες με γάτες που υπάρχουν στο φύλλο εργασίας που παρέχεται. Επιλέγουν ποια γάτα θα κολλήσουν στο σημείο που αναφέρεται στις οδηγίες. Έπειτα με ξυλομπογιές ζωγραφίζουν την εικόνα με όποια χρώματα θέλουν.

  • Προτεινόμενα τραγούδια

Σε ολόκληρο το album: Παιδική χορωδία Σπύρου Λάμπρου «Τραγούδια για αντίθετες έννοιες» υπάρχουν αξιόλογα τραγούδια για τη διδασκαλία εννοιών σε μικρά παιδιά.

https://www.youtube.com/playlist?list=PL8NLAOg0UGehbEIwm4H7FvowiuCsg30XO

 

 Και κάτι ακόμα!

Ας μιλήσουμε για γάτες

Στη χώρα που ζούμε, σε οποιοδήποτε σημείο και αν βρεθούμε κάποια στιγμή θα συναντήσουμε μια γάτα. Η παιδαγωγός δείχνει φωτογραφίες από γάτες στα παιδιά. Παρατηρούν μαζί το χρώμα και σχήμα των ματιών, το σώμα και συζητούν για τις συνήθειες τους. Αναρωτιούνται γιατί συνήθως έχουν τις χειρότερες σχέσεις με τους σκύλους. Ενθαρρύνονται κατά τη διάρκεια της μέρας τους ή σε μία τους βόλτα, να αναζητήσουν και να παρατηρήσουν γάτες. Μπορεί για λίγες μέρες να κληθούν να απαντήσουν στην ερώτηση:

  • Είδατε κάποια γάτα σήμερα; Τι χρώμα είχε; Πού βρισκόταν; Τι έκανε;

Διάλεξε τη συνδρομή σου!

  • ΜΗΝΙΑΙΑ ΣΥΝΔΡΟΜΗ
  • 8,00€
  • το μήνα
  • Τιμολόγηση μηνιαία
  • ΕΤΗΣΙΑ ΣΥΝΔΡΟΜΗ
    από 96,00€
  • 32,90€
  • το έτος
  • Τιμολόγηση εφάπαξ
  • ΕΤΗΣΙΑ ΣΥΝΔΡΟΜΗ ΓΙΑ ΣΧΟΛΕΙΑ
    από 150,00€
  • 50,00€
  • το έτος
  • Τιμολόγηση εφάπαξ
  • ΕΤΗΣΙΑ ΣΥΝΔΡΟΜΗ ΓΙΑ ΦΟΙΤΗΤΕΣ
  • 19,90€
  • το έτος
  • Τιμολόγηση εφάπαξ

ΆΡΘΡΑ

Εισαγωγή στον κώδικα και στην ρομποτική.

Με τη ραγδαία ανάπτυξη της τεχνολογίας είναι πολύ σημαντικό να βοηθάμε τα παιδιά να έρχονται σε...

Το βιβλίο μου για τα βιβλία και τα δικαιώματα του μικρού αναγνώστη

Το βιβλίο μου για τα βιβλία και τα δικαιώματα του μικρού αναγνώστη Φύλλα εργασίας και προτεινόμενες...

Newsletter

Εγγραφείτε τώρα στο newsletter μας και να μάθετε για τα τελευταία νέα και τις ειδικές προσφορές.