Χριστούγεννα με τα βιβλία του Βαγγέλη Ηλιόπουλου

Πρόγραμμα Φιλαναγνωσίας με 7 χριστουγεννιάτικα βιβλία του Βαγγέλη Ηλιόπουλου!
7 Δράσεις
Διάρκεια 4- 22 Δεκεμρίου
Για παιδιά από 5 ετών...
 

 

Πρόγραμμα Φιλαναγνωσίας

για την καλλιέργεια της ενσυναίσθησης

με τα χριστουγεννιάτικα βιβλία

του Βαγγέλη Ηλιόπουλου

 

Πώς είναι τα Χριστούγεννα των άλλων;

 

 Με βοηθό τη Νιάνια, μια γάτα όλο περιέργεια, θα ανακαλύψουμε πού πήγαν τα Χριστούγεννα, αλλά και πώς είναι τα Χριστούγεννα των άλλων.

 

Πού πήγαν τα Χριστούγεννα;

Ποιος θα ψάξει να τα βρει;

Μια γάτα τρομερή!

 

Η Νιάνια στις 4 Δεκεμβρίου έρχεται παρέα μας να υποδεχτούμε τα Χριστούγεννα! Η καλύτερη ευκαιρία για μια γνωριμία με το παιδικό βιβλίο! Διαλέγουμε εφτά χριστουγεννιάτικα παραμύθια του Βαγγέλη Ηλιόπουλου, για να τα διαβάσουμε κάθε μέρα έως 22 Δεκεμβρίου…

 

                                                                                          Δεκέμβριος

Πού πήγαν τα Χριστούγεννα;                                               4 – 5  

Ο Δικός μας Άγιος Βασίλης                                                  6 - 7

‘Ηρθαν τα Χριστούγεννα κι η Πρωτοχρονιά                          8

Ο ΚαλΟκάντζαρος σώζει το Καλιμαντζαροχωριό           11-12-13

Κάθε μέρα Χριστούγεννα                                                    14-15

Τα Χριστούγεννα των παιδιών                                            18-19

                                                                                              20-21

Οι ιστορίες του Βιβλιοπόντικα (Το χριστουγεννιάτικο τραπέζι του Βιβλιοπόντικα)                                                                     22

     

                        … ώστε να γνωρίσουμε τους άλλους και πώς είναι τα δικά τους Χριστούγεννα.

Για να μπούμε στη θέση των άλλων και να νιώσουμε ό,τι εκείνοι νιώθουν πρέπει να καλλιεργήσουμε την ενσυναίσθηση.

Ενσυναίσθηση είναι η συναισθηματική ταύτιση με ένα άλλο άτομο. Η αναγνώριση και η κατανόηση της θέσης, του συναισθήματος, των σκέψεων ή της κατάστασης κάποιου άλλου. Ένα άτομο που χρησιμοποιεί την ενσυναίσθηση, μπορεί να αναγνωρίσει, να αντιληφθεί και να αισθανθεί αυτό που αισθάνεται ένα άλλο άτομο. Με αυτό τον τρόπο μπορεί να βάλει τον εαυτό του στη θέση του άλλου, να κατανοήσει τη συμπεριφορά του και να αναγνωρίσει τα κίνητρά της.

Μήπως τελικά αυτό είναι το αληθινό νόημα των γιορτών;

Ας βοηθήσουμε τα παιδιά να το ανακαλύψουν.

                  Πριν όμως ας δούμε το διάγραμμα της Ενσυναίσθησης!

                                 

Ακολουθώντας τους δρόμους της αγάπης, της έγνοιας και της επικοινωνίας θα συναντηθούμε στo κέντρο όλων στην ενσυναίσθηση.

Αγάπη – Χαρά – Περηφάνεια – Ελπίδα – Ευτυχία

είναι μερικά από τα θετικά συναισθήματα που θέλουμε τα παιδιά να ανακαλύψουν

ώστε να πολεμήσουν τα αρνητικά όπως :

Άρνηση – Μίσος - Φόβος – Θυμός – Ντροπή – Ενοχή – Θλίψη

 

Ποια είναι η Νιάνια και γιατί όλο ρωτάει; Θα το μάθουμε στο βιβλίο Πού πήγαν τα Χριστούγεννα;

Ορίζουμε ένα παιδί να είναι η Νιάνια – Αυτή ρωτάει και ψάχνει, δηλαδή μπλέκει στις ιστορίες και προσπαθεί να καταλάβει τους άλλους.

Κάθε δράση έχει τρεις φάσεις:  

πριν την ανάγνωση – κατά την ανάγνωση – μετά την ανάγνωση.

Ας ξεκινήσουμε:

 

Από το βιβλίο Πού πήγαν τα Χριστούγεννα;

1η φάση: αφορμή η εικόνα 1

2η φάση: Διαβάζουμε αποσπάσματα έως το σημείο που τους βρίσκει το τσομπανόσκυλο.

3η φάση: Τι έγινε μετά; Πού άλλου θα μπορούσε η Νιάνια να ψάξει; Ας χωριστούμε σε ομάδες και ας αναπαραστήσουμε με θεατρικούς αυτοσχεδιασμούς τη Νιάνια να ψάχνει σε άλλα μέρη.

 

Από το βιβλίο Ο δικός μας Άγιος Βασίλης

 

1η φάση: αφορμή η εικόνα στη σελίδα 15

2η φάση: Διαβάζουμε αποσπάσματα από σελ 14 Δεν θα είχε ξημερώσει… έως 26 …θα ξανάρθει του χρόνου…  

3η φάση: Μαντεύουμε πώς κατάλαβαν τα παιδιά ποιος ήταν και πώς καταφέρνει και έρχεται κάθε χρόνο;

 

Από το βιβλίο Ήρθαν τα Χριστούγεννα κι η Πρωτοχρονιά

 

1η φάση: αφορμή η εικόνα σελίδα 4

2η φάση: Διαβάζουμε την ιστορία που γράφει η σελίδες 2 και 4.

3η φάση: Αν ήταν κι η Νιάνια στη φάτνη πώς θα περιέγραφε εκείνη όσα θα έβλεπε;

 

Από το βιβλίο Ο ΚαλΟκάντζαρος σώζει το Καλικανζταροχωριό

1η φάση: αφορμή η εικόνα σελίδα 6 (οι δυό τους στην κουφάλα του δέντρου) 

2η φάση: Διαβάζουμε αποσπάσματα από το Ξαφνικά όμως … έως το σημείο …ΟΤΙ ΥΠΑΡΧΕΤΕ!

3η φάση: Αν συνατιόντουσαν ξανά Μανώλης - ΚαλΟκάνζταρος και στην παρέα ερχόταν κι η Νιάνια τι σκανταλιές θα έκαναν;

 

Από το βιβλίο Κάθε μέρα Χριστούγεννα

1η φάση: αφορμή η εικόνα στο εξώφυλλο 

2η φάση: Διαβάζουμε αποσπάσματα από την αρχή έως σελίδα 32

3η φάση: Βρίσκουμε δέκα τρόπους που μπορεί κάποιος να γίνει αντιπρόσωπος του Άγιου Βασίλη

 

Από το βιβλίο Τα Χριστούγεννα των παιδιών

1η φάση: αφορμή η εικόνα της σελίδας 72 

2η φάση: Διαβάζουμε αποσπάσματα έως σελ 85 …ήρθε απ΄το βουνό.

3η φάση: Διηγούμαστε τις περιπέτειες που φανταζόμαστε ότι πέρασε το έλατο στον κήπο την άνοιξη και το καλοκαίρι.

 

Από το βιβλίο Οι ιστορίες του Βιβλιοπόντικα (Το Χριστουγεννιάτικο τραπέζι του Βιβλιοπόντικα-4η ιστορία)

1η φάση: αφορμή η εικόνα 1 με το σημείωμα

2η φάση: Διαβάζουμε αποσπάσματα έως το σημείο … τι θα πούμε στη μαμά.

3η φάση: Ας σκεφτούμε κι εμείς βιβλιοσυνταγές!

 

Τέλος, μπορούμε να φτιάξουμε μια νέα δική μας ιστορία που να βασίζεται σε αυτές των βιβλίων, αλλά να περιέχει και νέα στοιχεία και βέβαια την παρουσιά της Νιάνιας.

Τη δική μας ιστορία τη δραματοποιούμε, φτιάχνουμε στιχάκια και τα μελοποιούμε, ζωγραφίζουμε σκηνικά και την κάνουμε μια αυτοσχέδια παράσταση για την χριστουγεννιάτικη γιορτή στην τάξη!